PRAWA PACJENTA – INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Podstawa prawna:
Na podstawie ustawy z dnia 2024-04-16 r.
(Dz.U. 2024 poz. 581) pacjentom przysługują następujące prawa:
Prawo do świadczeń zdrowotnych
Każdy pacjent ma prawo do leczenia zgodnego z aktualną wiedzą medyczną i standardami zawodowymi. Oznacza to, że wszelkie zabiegi, diagnozy i procedury muszą być prowadzone w sposób bezpieczny i profesjonalny.
Prawo do informacji
Pacjent ma prawo do przystępnych informacji o swoim stanie zdrowia, diagnozie, możliwych metodach leczenia, ich skutkach i rokowaniu. Może wskazać osobę, której informacje mają być również udzielane.
Prawo do wyrażenia zgody lub odmowy
Świadczenia zdrowotne mogą być udzielone tylko za zgodą pacjenta. Pacjent może odmówić leczenia lub wycofać zgodę w każdym momencie. W przypadku pacjentów małoletnich lub osób niezdolnych do wyrażenia zgody, decyzję podejmuje przedstawiciel ustawowy.
Prawo do tajemnicy informacji
Personel medyczny zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o pacjencie, w tym jego stanie zdrowia. Tajemnica może być uchylona jedynie w sytuacjach przewidzianych prawem.
Prawo do poszanowania intymności i godności
Pacjent podczas leczenia ma prawo do poszanowania swojej intymności i godności osobistej. Świadczenia powinny być udzielane w warunkach zapewniających prywatność.
Prawo dostępu do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do wglądu w dokumentację medyczną dotyczącą jego zdrowia i leczenia. Może otrzymać kopie, odpisy lub wyciągi z dokumentacji.
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu
Pacjent może zgłosić sprzeciw wobec opinii lub orzeczenia lekarza, jeżeli ma wątpliwości co do ich treści. Sprzeciw składa się do Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Pacjent ma prawo do kontaktu z innymi osobami w sposób osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny. Może również odmówić kontaktów, jeśli tego sobie życzy.
Prawo do opieki duszpasterskiej
Pacjent ma prawo do kontaktu z duchownym swojego wyznania. W sytuacjach zagrożenia życia podmiot leczniczy powinien umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym.
Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych
Pacjent przebywający w szpitalu lub placówce stacjonarnej ma prawo do złożenia swoich rzeczy wartościowych w depozycie.
Rzecznik Praw Pacjenta – dane kontaktowe (centralny, Warszawa)
- Adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
- Telefon: 800 190 590 (bezpłatna infolinia, czynna całą dobę)
- E-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
- Strona WWW: www.gov.pl/rpp
Jak wygląda wizyta w gabinecie ginekologicznym?
Przy pierwszej wizycie w naszym gabinecie zbierany jest szczegółowy wywiad lekarski. Staramy się dowiedzieć o wszystkich istotnych problemach zdrowotnych naszej pacjentki, nie tylko problemach ginekologicznych. Szczególnie istotne znaczenie mają choroby występujące w najbliższej rodzinie, mogące mieć tło genetyczne (rak piersi, rak jelita grubego, jajnika, cukrzyca…). Następnie pacjentka pytana jest o aktualny powód wizyty. Rozmowa z pacjentem, czyli wywiad lekarski jest najważniejszą częścią wizyty lekarskiej, dlatego dużo czasu zajmuje pierwsza wizyta w gabinecie. Według nestorów medycyny wywiad lekarski to podstawa 80% końcowej diagnozy. ZGADZAMY się z nimi.
Badanie ginekologiczne nie jest przeprowadzane podczas każdej wizyty.
U młodych kobiet, które dotychczas nie współżyły badanie we wziernikach i dwuręczne prawie nigdy nie okazuje się konieczne. Po zebraniu wywiadu lekarz decyduje, czy badanie pozwoli na uzyskanie dodatkowych informacji, czy ma mieć charakter kontrolny, czy też diagnostyczny. Jeśli zaproponuje badanie ginekologiczne „na fotelu”, dokładnie wyjaśni istotę i cel tego badania, oraz poda krótki opis, na czym badanie będzie polegało. Badanie w naszym ośrodku przeprowadzamy z zachowaniem warunków intymności, zapewniamy komfortowe łazienki i pomieszczenia do przebrania się, a także łatwy dostęp do materiałów sanitarnych (papierowe ręczniki, podpaski, tampony, mydła do higieny intymnej). Pacjentki mogą też korzystać z jednorazowych okryć na czas badania. Gabinet, w którym odbywa się badanie jest zamknięty, aby zapewnić pełną intymność. Nikt nie może dostać się do niego w czasie trwania wizyty. Jeśli istnieje konieczność badania, to po wygodnym ułożeniu się pacjentki na fotelu ginekologicznym rozpoczyna się ono założeniem wzierników pochwowych o odpowiednim rozmiarze, dzięki którym lekarz może ocenić wzrokowo stan pochwy i tarczy szyjki macicy, rodzaj obecnej w drogach rodnych wydzieliny oraz pobrać odpowiedni materiał do badań (np. rozmazu cytologicznego, badań bakteriologicznych). Niekiedy użycie wzierników nie jest konieczne, lub używa się specjalnych wzierników (dziecięcych, dziewiczych).
Następnym etapem badania ginekologicznego, po usunięciu wzierników jest badanie palpacyjne dwuręczne pozwalające na ocenę morfologii narządów miednicy mniejszej. Uzupełnieniem tak wykonanego badania ginekologicznego może być badanie USG głowicą przezbrzuszną przy wypełnionym pęcherzu moczowym, lub dopochwową po jego opróżnieniu. Każda pacjentka zgłaszająca się do lekarza ginekologa powinna mieć zbadane piersi, dlatego to badanie jest nieodłącznym elementem wizyty. Po wykonanym pełnym badaniu ginekologicznym pacjentka korzysta z toalety, gdzie może spokojnie ubrać się w warunkach komfortu i prywatności, następnie wraca do gabinetu, gdzie lekarz informuje ją o wyniku badania. Jeśli konieczna jest dalsza diagnostyka, proponuje odpowiednią strategię, wyjaśniając dokładnie istotę stwierdzanych nieprawidłowości, istniejące ryzyko i zagrożenia oraz przedstawiając możliwości terapii. Wszystkie wnioski, zalecenia i wspólnie podjęte przez lekarza i pacjentkę decyzje zostają odnotowane w dokumentacji medycznej.
Ostatnim etapem wizyty jest wystawienie koniecznych dokumentów: recept, skierowań, zaświadczeń i zwolnień lekarskich, lub informacji dla innych lekarzy uczestniczących w opiece nad pacjentką. Naszym celem jest zapewnienie podczas badania ginekologicznego szacunku, pełnego komfortu, oraz poszanowania intymności i respektowania poczucia wstydu. A każda przeprowadzana przez nas czynność, lub procedura wymaga zgody pacjentki na jej wykonanie.
Droga Pacjentko, pamiętaj, że lekarz podczas wizyty jest dla Ciebie, więc w każdym jej momencie możesz zadawać pytania, a jeśli masz jakieś wątpliwości podziel się nimi, bo tylko wtedy możemy odpowiednio o Ciebie zadbać.